No to popełnię wielkiego posta i dopiszę coś od siebie, a właśnie jestem "w trakcie oczekiwania na przesłanie decyzji o wpisaniu na listę RHD" ;-) Jak już napisano o limitach ilościowych wynikających z Rozporządzenia - te limity np. na podstawie przytoczonej na pierwszej stronie dyskusji tabeli sprawdza PLW. Limit 40 tyś od tego roku dotyczy spraw podatkowych i tu kontrola skarbowa ma coś do powiedzenia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 16 grudnia 2016 r.
w sprawie maksymalnej ilości żywności zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz zakresu i sposobu jej dokumentowania.
Na stronach "rządowych" jest dużo opracowań (głównie z 2017 r. - czyli po wprowadzeniu największych zmian) w postaci prezentacji wyjaśniających w miarę dokładnie co i jak należy rozumieć przy RHD, są też prezentacje IJHARS-u np. Dyrektor Biura Kontroli Jakości Handlowej Główny Inspektorat Jakości handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych popełnił spory materiał o nadzorze nad jakością handlową żywności w ramach RHD.
Obecna nowelizacja zwiększyła z 20 do 40 tyś kwotę za jaką możemy sprzedać by nie podpaść pod podatki, zwolniła z obowiązku z przedkładania projektu ale nie z przestrzegania przepisów oraz rozszerzyła rynek zbytu.
Co można sprzedawać wynika wprost z tego co zgłoszono, że chce się sprzedawać.
Nikt też nie napisał, że to co związane z SB i RHD wynika z:
- Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające
ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. bezpieczeństwa żywności
oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463).
- Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie
higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319).
- ROZPORZĄDZENIE(WE) NR 853/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 29 kwietnia 2004 r.
ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego;
Ich przestrzeganie jest wymagane.
Warto też pamiętać, a większość błędnie to interpretuje, że:
" ... W kontekście przepisów podatkowych obowiązują następujące kryteria będące podstawą zwolnienia przychodów z rolniczego handlu detalicznego od podatku dochodowego. Zwolnieniu podlegają przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyłączeniem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach działów specjalnych produkcji
rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, do kwoty 20 000 zł (obecnie 40 000 zł) rocznie, w ilościach nieprzekraczających maksymalnych limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie maksymalnej ilości
żywności zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz zakresu i sposobu jej dokumentowania, przy czym m.in.:
1) przerabianie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie może się odbywać przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze (Wyjątki - ubój zwierząt rzeźnych i obróbka poubojowa tych zwierząt, w tym również rozbiór, podział i klasyfikacja mięsa, przemiał zbóż, wytłoczenie oleju lub soku oraz sprzedaż podczas wystaw, festynów, targów);
2) sprzedaż może następować wyłącznie w miejscach:
a) w których produkty zostały wytworzone (np. w gospodarstwie) lub przeznaczonych do prowadzenia handlu (np. targowisko);
3) ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody;
4) za produkt roślinny pochodzący z własnej uprawy uważa się również mąkę, kaszę, płatki, otręby, oleje i soki wytworzone z surowców pochodzących z własnej uprawy;
5) prowadzona jest ewidencja sprzedaży żywności odrębnie za każdy rok podatkowy, która zawiera co najmniej: numer kolejnego wpisu, datę uzyskania przychodu, kwotę przychodu, przychód narastająco od początku roku oraz rodzaj i ilość przetworzonych produktów. Dzienne przychody muszą być ewidencjonowane w dniu sprzedaży.
Powyższe zwolnienie ma charakter pomocy de minimis, co oznacza, że wysokość pomocy dla jednego podmiotu nie może przekroczyć łącznie równowartości 200 tys. euro w okresie ostatnich trzech lat podatkowych. Ponadto uzyskany w roku podatkowym przychód ze sprzedaży ww. przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych powyżej limitu 20 000 zł podatnik może opodatkować ryczałtem od
przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem dokonania stosownego oświadczenia do urzędu skarbowego.
Do rolniczego handlu detalicznego, w zakresie objętym ww. zwolnieniem podatkowym, nie mają także zastosowania przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, z późn. zm.)."
Cytat z pliku "5087_RHD - informacje podstawowe.pdf" dostępny na stronie https://www.wetgiw.gov.pl/download/5087_RHD-informacje-podstawowe,10.pdf
Stąd też jako "miastowy" i "blokowy" z kilkoma ulami mam RHD bo czytam i korzystam z tego co mi wolno. ;-)
A opinia o zgłoszeniu "...doskonale przygotowane dokumenty, wszystko właściwie opisane ..." to było tylko kilka kartek, do tego pasieka zgłoszona u jednego PLW a RHD u innego.
Uff, ale się napisałem i nakopiowałem, ale mam nadzieję, że się przyda.
Pozdrawiam.